När hype hindrar entreprenörskap

(For English, keep scrolling)

Vit Horky möter mig vid TechSquares kontor men vi beslutar snabbt att försöka hitta något att äta eftersom Vit suttit i möten hela dagen utan mat. Vi tar den 27-årige entreprenörens BMW till en lokal italiensk restaurang där Vit beställer en pasta och jag nöjer mig med en flaska lemonad. Vit Horky startade sitt första företag, en sociala medier-byrå, redan vid 17 års ålder. Företaget såldes vidare när Vit istället startade ett mjukvarubolag några år senare. Idag bor han i London men pendlar ofta till Prag eftersom hans tredje uppstartsföretag, Brand Embassy, har verksamhet i båda städer. Brand Embassy bevakar sociala medier för att hjälpa företag förstå vad kunder vill ha och ge dem en möjlighet att direktkommunicera med kunderna via sociala medier. Vit kallar det ”the next level customer care platform” och har idag kunder världen över såsom T Mobile, Vodafone och O2.

Det mest intressanta är dock att lyssna på Vits tankar kring tjeckiskt entreprenörskap. När kommunismen föll var det många unga människor som började starta egna företag. Man litade helt enkelt inte på storföretagen. Det är därför man idag ser så många egenföretagare i Tjeckien, nästan var sjunde person. Vit menar dock att det saknas riktiga entreprenörer i landet. Tech startups har vuxit till ett fenomen i landet men enligt Vit är det främst livsstilen som lockar och med den kommer också många ”wannabes” som inte bidrar med fungerade näringsverksamheter. I takt med att media har börjat uppmärksamma fenomenet och många också därför skapat sig en negativ bild av startups i landet. Detta blir ett hinder för utvecklingen eftersom det framgångsrika entreprenörskapet kommer i skymundan av den kritiserade hypen. I ett land där eget företagande har präglat en hel generation får plötsligt den digitala startupkulturen något av en negativ effekt som skrämmer bort unga talanger eller får dem att värdesätta fel delar av företagandet. Detta visar att bilden av entreprenörskap i ett land är starkt sammankopplat med kulturen i landet.

-

Vit Horky meets me at TechSquare’s office outside of central Prague, but since he is hungry, we quickly decide to take his BMW for a spin to a nearby Italian restaurant. Vit is the 27-year-old serial entrepreneur who started his first company, a social media agency, at the mere age of 17. He has since gone on to found to other successful companies, the latest one being Brand Embassy. Brand Embassy supports clients in social media monitoring and offers ”the next level customer care platform” (Vit’s own way of describing the service) to large international brands, such as T Mobile, Vodafone and O2. The global success has brought Vit to share his time between Brand Embassy’s offices in London and Prague, providing him with interesting insights into what separates different startup cultures.

Vit talks in length about the Czech entrepreneurial culture and how it is currently facing challenges. After communism fell, many young people used their newfound freedom to start their own companies. People simply did not trust the large corporations from the communism era. This development turned the Czech Republic into a very entrepreneurial country, where almost every seventh person has their own company today.

Vit, however, argues that the country is currently suffering from a lack of true entrepreneurship. The strong hype around tech startups is attracting many people to start their own companies, but for the wrong reasons. The attractive lifestyle of tech entrepreneurs currently has many ”wannabes” enter the industry, mostly equipped with business ideas that lack true value.

As the media has picked up on the trend, a rather negative view of tech startups is now sweeping the country. In a way, the hype is, thus, standing in the way for future entrepreneurship as it threatens to avert young talents from wanting to become entrepreneurs. Vit, for one, is trying to turn this around and he is hoping for more genuine Czech entrepreneurs to reach success and become role models. If he and others succeed, only time will tell, but the phenomenon shows how important a country’s culture is for its entrepreneurial spirit.

 

Kommentarer inaktiverade.

Besökarnas kommentarer

I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg. Läs mer i vår policy om kommentarer!
Entreprenör24 ansvarar inte för innehållet i kommentarerna.

Läs mer
 
Små vinster kan bli stora pengar

|For English, keep scrolling] Efter tio år i finansindustrin..

 
Lansera företaget du själv vill köpa av

(For English, keep scrolling) Palmer West är en man i min sm..

 
Makten i dina kläder

(For English, keep scrolling) Jason Campbell är en man med e..

 
Kontoret som skapar kulturen (post #2)

(For English, keep scrolling) Efter att ha besökt The Hub Pr..

 
Stor data och vikten av att våga

(For English, keep scrolling) Roman Stanek är serie-entrepre..

 
När hype hindrar entreprenörskap

(For English, keep scrolling) Vit Horky möter mig vid TechSq..

 
Kontoret som skapar kulturen

(For English, keep scrolling) Zdenek Rudolsky välkomnar mig ..

 
Att sätta priser som nytt företag

(For English, keep scrolling) Efter tre år på Sun Microsyste..

 
Reklamar-startups på framfart?

(For English, keep scrolling) Jag tog en drink med Vojta Bed..

 
Ingen entreprenör utan kriser

(For English, keep scrolling) Idag lämnade jag Prags stadskä..