Reklamar-startups på framfart?

(For English, keep scrolling)

Jag tog en drink med Vojta Bednar, journalist och grundare av Tyinternety – Tjeckiens motsvarighet till TechCrunch och Mashable - med fokus på startups och sociala medier i Tjeckien och Slovakien. Vojta och en kompis startade sajten för fyra år sedan och den utgör idag ett viktigt digitalt nav i den tjeckiska entreprenörskulturen.

Dessutom gjorde sig Vojta ett namn genom att vara en av de drivande krafterna bakom den globalt uppmärksammade kampanjen för att få den helkroppstatuerade professorn Vladimir Franz vald till tjeckisk president tidigare i år – något som tyvärr inte höll hela vägen.

Vojta bekräftar den hype kring startups som jag känt av under mitt Pragbesök och att fenomenet gränsar till att bli både urvattnat och överhypat. De två noderna för tjeckiska startups är storstäderna Prag och Brno, där Prag kännetecknas av media- och mjukvaruföretag medan Brno är mer fokuserat kring ingenjörer och tyngre IT. I mitten av Tjeckiens startupbubbla sitter tre acceleratorer – Wayra och StartupYard i Prag samt StarCube i Brno.

Vojta lyfter fram att reklam- och mediavärlden är nära sammankopplad med Prags entreprenörskap. Många startups startas av människor från kommunikationsbyråer, snarare än av ingenjörer och utvecklare. Hans förklaring är delvis att byråer redan sitter på alla kunskaper och resurser som behövs för en tech startup – dvs. affärsförståelse, marknadsföring, designers och utvecklare. Den andra förklaringen är att reklambyråerna har fått konkurrens från just startups i rollen som de häftigaste arbetsplatserna. För att kunna locka till sig de främsta talangerna måste de helt enkelt erbjuda samma typ av kultur och inspiration som startups gör. Är reklamarna månne på väg att ta över utvecklarnas ledande roll som tech startup-grundare?

I met Vojta Bednar for drinks to learn more about the Czech tech startup scene. He is one of he founders of Tyinternety, the Czech version of TechCrunch or Mashable, but focused on tech startups and social media in the Czech Republic and Slovakia. Vojta founded the website four years ago together with a friend, and it now sits at the very heart of the Czech startup scene. Vojta is also known for being one of the masterminds behind the 2013 campaign to get the full-body-tattooed professor Vladimir Franz elected as president for the Czech Republic (he didn’t win in the end).

Vojta confirms the major startup hype that has grown almost out of proportion in the Czech Republic in the last two years. The two hubs of this hype are the cities of Prague and Brno, with Prague being characterized by software- and media startups, while Brno is more focused around IT and engineering. At the heart of the overall trend are three accelerators;  Wayra and StartupYard in Prague, and StarCube in Brno.

Vojta has been following the development up front, and can see a clear pattern emerging in terms of who your average Czech tech startup founder is. It seems many marketing and communication agencies move into build their own startups these days, rather than just the usual developers and engineers. According to Vojta, the explanation for this is twofold. First off, agencies already have all the resources and knowledge needed for successfully launching a tech startup; they know marketing, they know business, and they already have both designers and developers on their teams. The other reason for agencies to launch tech startups is simply to compete for the best talents… with tech startups. In the glory days of marketing, agencies were the coolest workplaces you could find. These days, tech startups have taken over that top spot, attracting talents with their creative offices and ”we’re gonna change the world”-mentality. Agencies simply need to offer a similar culture to compete for the brightest minds. So perhaps the marketing wizard is about to pass the developer genius in terms of being the typical startup founder?

 

 

Kommentarer inaktiverade.

Besökarnas kommentarer

I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg. Läs mer i vår policy om kommentarer!
Entreprenör24 ansvarar inte för innehållet i kommentarerna.

Läs mer
 
Små vinster kan bli stora pengar

|For English, keep scrolling] Efter tio år i finansindustrin..

 
Lansera företaget du själv vill köpa av

(For English, keep scrolling) Palmer West är en man i min sm..

 
Makten i dina kläder

(For English, keep scrolling) Jason Campbell är en man med e..

 
Kontoret som skapar kulturen (post #2)

(For English, keep scrolling) Efter att ha besökt The Hub Pr..

 
Stor data och vikten av att våga

(For English, keep scrolling) Roman Stanek är serie-entrepre..

 
När hype hindrar entreprenörskap

(For English, keep scrolling) Vit Horky möter mig vid TechSq..

 
Kontoret som skapar kulturen

(For English, keep scrolling) Zdenek Rudolsky välkomnar mig ..

 
Att sätta priser som nytt företag

(For English, keep scrolling) Efter tre år på Sun Microsyste..

 
Reklamar-startups på framfart?

(For English, keep scrolling) Jag tog en drink med Vojta Bed..

 
Ingen entreprenör utan kriser

(For English, keep scrolling) Idag lämnade jag Prags stadskä..