Ingen entreprenör utan kriser

(For English, keep scrolling)

Idag lämnade jag Prags stadskärna och plankade med spårvagnen ut till Holešovice, ett område som präglas av gamla fabrikslokaler, unga kreativa företag och återkommande översvämningar. Jag var aningen tidig och tog därför en snabb kopp kaffe på ett kafé med det smålustiga namnet Bistro Špajz. Därefter sneddade jag över gatan till SYMBIOs kontor för en träff med en av grundarna, Robert Haas, som precis återvänt efter att ha sprungit halvmaraton i Stockholm.

SYMBIO är en kreativ digital byrå som Robert grundade med två av sina vänner redan 1999. Bakgrunden var att Robert fått en förfrågan om att bygga en hemsida för en kund på sitt dåvarande jobb. Handfallen inför uppgiften sökte han upp ett internetcafé, klickade sig fram till AltaVista och försökte hitta information om hur man bygger hemsidor. Ur detta föddes SYMBIO vars affärsmodell till en början byggde på att skapa vackrare hemsidor än alla andra. Idag sysselsätter byrån 40 personer och har utvecklats till en digital strategibyrå. Vägen dit har varit krokig. Den första storkunden, Bata Shoes, vanns på rent entreprenöriellt driv. Den då minimala byrån satsade allt när de fick frågan om ett möte. De lovade bort hälften av vinsten till en extern pitchkonsult, köpte in Bata-skor som hela teamet bar till mötet och vann uppdraget. Enligt Robert kännetecknas SYMBIO av en typisk tjeckisk flexibilitet där man ständigt hittar alternativa lösningar på problem. Sedan starten har de byggt på en tydlig kultur där de endast arbetar med kunder som uppfyller minst två av följande tre kännetecken:

  1. Är ett ”lovemark” i SYMBIOS ögon, dvs. ett varumärke som SYMBIOS team gillar
  2. Låter SYMBIO skapa något verkligt minnesvärt
  3. Ger en god vinstmarginal
Robert berättar om svårigheterna som dykt upp under senare år. I takt med tillväxten försköts fokus från kärnverksamheten till att allt mer handla om administration av företagets strukturer och anställda. Man tappade delvis bort visionen och snart skapades en ond cirkel där kulturen luckrades upp och de anställda kände sig allt mindre inspirerade. En ytterligare utmaning är att grundarna i perioder tappat sin energi. Det sägs att man inte kan göra samma sak i mer än tio år utan att tappa gnistan och Robert känner igen sig i det. Utmaningen blev då att hitta externa personer att lyfta in på chefspositioner för att avlasta grundarna, vilket i sin tur gjorde kulturen än svårare att bibehålla. Idag är de mitt uppe i en förändringsprocess där man försöker starta om från grunden tillsammans med hela byrån.
Kriser är ett måste i en entreprenörsresa. I den startup-hype som Prag präglas av för tillfället läggs för mycket fokus på idéer och för lite på företagande, menar Robert. Designers och utvecklare är inte per definition entreprenörer och sann entreprenör blir man först när man klarat av kriser i sitt företagsbyggande, eller som han själv uttrycker det – ”Unless you run into problems, you don’t know how to run a company.”

Jag avslutar mitt besök över en lunch tillsammans med SYMBIOS ende svensk, Nicolas Makelberge. Vi talar om vikten av att skapa marknadsföring som engarerar, på riktigt, och Nicolas berättar om musiken han skapar på lediga stunder. Han fungerar bäst när han varierar vad han lägger tid på och inte blint fortsätter stirra åt samma håll. Den lärdomen stämmer för honom men även för mig och för SYMBIO. Omväxling förnöjer. Flexibilitet är ett måste, oavsett om du är tjeck eller inte.
Today I went to visit Holešovice, an area in Prague characterized by old factories, young creative companies, and reoccurring flooding. I met Robert Haas, founder of SYMBIO - a creative digital agency employing 40 people.
Robert shared his story of how he back in 1999 was asked to build a website, felt clueless about how to do it, and turned to AltaVista for advice. He and two friends then came to found SYMBIO on the simple business idea to build more beautiful websites than anyone else. The idea proved a success and the agency grew. Robert says that they’ve always been able to stay flexible and find alternative solutions for clients. That, he states, is a common Czech trait and the basis for SYMBIO’s success.
The most compelling part of my visit, however, was not to learn of Roberts success, but rather the challenges he faces running the company. As SYMBIO grew, the focus drifted away from the core business towards increasingly dealing with structures, employees and all of that ”boring” stuff entrepreneurs suddenly face when finding success. As Robert puts it, you need to deal with a vicious spiral of lacking focus turning into losing your common vision for the company, which in turn means losing part of your culture, which in turn means employees feeling less inspired to perform. On top of that, running a company for more than ten years will inevitably lead to the founders losing their energy at times, and trying to find external executives to take over is not only difficult, but also puts the culture you built at even more risk.
Robert and his team are now in the middle of change, as they try to start from the beginning and rebuild their culture and their momentum, while keeping the successful agency running as normal. That to me, that is the sign of a true entrepreneur and Robert seems to share that opinion. In Prague’s current startup hype, he sees too much focus being put on ideas rather than on building businesses, and too many designers and developers now calling themselves entrepreneurs without really understanding the meaning of it. As Robert puts it; ”Unless you run into problems, you don’t know how to run a company.”
I end my visit over lunch with Nicolas Makelberge, SYMBIO’s only Swede. He tells me about the rewarding work that he does, but also about his music and how he needs to flip back and forth between different projects, tasks, and interests to stay inspired, creative, and on top of his game. I for one can agree with that. It seems staying focused on one thing is crucial for success, but it can also blind you. As I leave Robert and Nicolas, and hop on the tram back to the city centre, I’m more aware of how changing your focus from time to time is necessary for any entrepreneur. You need flexibility to adapt to your market, but you also need it to adapt to your ever-changing organization, and to keep yourself inspired. Whether your are Czech or not.
 

Kommentarer inaktiverade.

Besökarnas kommentarer

I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg. Läs mer i vår policy om kommentarer!
Entreprenör24 ansvarar inte för innehållet i kommentarerna.

Läs mer
 
Små vinster kan bli stora pengar

|For English, keep scrolling] Efter tio år i finansindustrin..

 
Lansera företaget du själv vill köpa av

(For English, keep scrolling) Palmer West är en man i min sm..

 
Makten i dina kläder

(For English, keep scrolling) Jason Campbell är en man med e..

 
Kontoret som skapar kulturen (post #2)

(For English, keep scrolling) Efter att ha besökt The Hub Pr..

 
Stor data och vikten av att våga

(For English, keep scrolling) Roman Stanek är serie-entrepre..

 
När hype hindrar entreprenörskap

(For English, keep scrolling) Vit Horky möter mig vid TechSq..

 
Kontoret som skapar kulturen

(For English, keep scrolling) Zdenek Rudolsky välkomnar mig ..

 
Att sätta priser som nytt företag

(For English, keep scrolling) Efter tre år på Sun Microsyste..

 
Reklamar-startups på framfart?

(For English, keep scrolling) Jag tog en drink med Vojta Bed..

 
Ingen entreprenör utan kriser

(For English, keep scrolling) Idag lämnade jag Prags stadskä..